Diumenge 7 d’agost de 2011. Monumental de Barcelona. Amb mitja plaça s’han bregat cinc toros de Loreto Charro i un (6º) de Carlos Charro. Ben presentats, bons 3º i 4º. Perillós el 5º. Per a Juan Jose Padilla, vestit de salmó i atzabeja (tres punxades i estocada) silenci i (estocada caiguda) orella. Curro Díaz, de Blau fosc i or (tres punxades i un cop amb el descabell) salutacions i (estocada davantera) salutacions. I Morenito d’Aranda, de lila i or (punxada i estocada) volta protestada i (estocada sencera) orella.
Va saludar el banderiller José Manuel Montoliu (Curro Díaz) i picador Hector Piña.
A l’agost, Barcelona canvia el guió de plaça torerista, una altra presentació. Un altre tipus de bestiar, el dels toros grans i amb cara, quallats. S’assembla més a una plaça torista. També a l’agost La Monumental és envaïda per la massa turista, amb les butaques i andanades de sol plenes, deixant a l’afeccionat que queda (al que no ha fet les maletes i s’ha marxat de vacances) arraconat en l’ombra, sense poder valorar o justificar, amb més o menys cura i criteri, els premis que es donen a la seva plaça. I és que, això de la meitat més un, conta.
La meitat més un, majoria. I si hi ha petició, orella. Així s’explica la de Padilla. Gens amb el primer. El ciclón de Jerez va passar per Barcelona, al quart, en forma de vent del nord. Rebifat per aquest públic nòrdic, turista, que li va portar en volandes al premi. Padilla amb seu guió. Que si ara discuteixo amb l’afeccionat, amb el de l’ombra (amb el que queda), que si m’ asento en les taules o em trec les sabatilles, que si desplants, que si un cop de cap. En fí, Padilla, sense enganyar a ningú. En geni i en figura.
Curro Díaz podía haber estat el triomfador de la tarda però va perdre els trofeus per fallar amb l’espasa. Dues feines diferentes del de Linares. Amb el segon de la tarda, mancat de forces, es va agradar amb la dreta, va intentar composar figurar quant va poder i buscar la profunditat en les llargues passades de pit que anaven desdels pitons fins a la cua. El cinquè va exigir ofici i Curro es va posar el mono de treball, va canviar el pinzell per la brotxa i va fixar les plantes a la sorra. Valent, en l’encreuament de mirades amb l’animal i amb els pitons al pit. Es va ensortir en tres vegades, i es va lliurar de veure’s prés i pels aires.
Morenito de Aranda bé, tot i que li va faltar arrodonir. Moltes xispes i detalls però li va faltar metxa per explotar la traca. Va donar un recital amb el toreig de capot i una classe magistral a la verónica. Una altra cosa amb la muleta. El tercer, colorat, ficava bé la cara, humuliant. Morenito va iniciar per abaix, i va continuar amb un canvi de ma en la pròpia cara de l’animal. Un inici prometedor que es va quedar en detalls i bons pasis de trinxera. Amb el sisè, premi. Demanat a l’ombra, li va costar al president comptar la meitat més un, però estava. Morenito va brindar el bou a Antonio Santainés (degà de la critica taurina catalana). Estètic i fidel al seu estíl de gust, Morenito va poder amb l’animal amb la mà dreta. En baixar la mà va aconseguir temperar les sèries, també rematades amb l’elegància que el caracteritza. La feina, malgrat la falta de música, va anar a més i va aconseguir connectar amb les tandes amb la ma esquerra. Al natural i mentre el toro repetia va aconseguir profunditat. Amb el toro a menys, es va arrimar i va treure dues pasades en rodó per l’esquena abans de rematar.
Foto: Faricle
Estoy de acuerdo Josep Mª,sin contar con que una de las cúpulas está en estado ruinoso,si la temporada que viene hubiera toros yo no sacaría un abono en el tendido dos,está a punto de venirse abajo,son los detallitos de la empresa,esos que nos hacen ser optimistas.
Por otra parte estoy en desacuerdo con la crónica en el punto de que la corrida del domingo fue cuajada,grande y con cara,lo siento David pero no vimos la misma corrida en este aspecto.
En cuanto al turismo,ojalá los tuviéramos todo el año,me encontré un ecuatoriano que me explicaba que no sabía que se hacían toros en Barcelona y que después de que le contestaran que estaban prohibidos encontró una carnicería de carne de toro de lidia en la boquería y gracias a eso pudo venir el domingo a los toros,así es imposible fomentar esto
Es una verguenza la tacañería de la Empresa. Cada festejo vemos al menos los últimos toros prácticamente en tinieblas, para ahorrarse media hora de luz artificial.
Nos quejamos de que no va gente a la Monumental,pero la empresa la ha ido echando poco a poco de de ella desde hace muchísimos años a base de maltratarla.
Saludos
Yo tambien estoy de acuerdo con la cronica,aunque Inma tambien creo que habia mas de un cuarto,alomejor media plaza no pero con los tendidos de sol llenos y las gradas y andanadas llenas desde el Sol a la sombra.
Bastante de acuerdo con la crónica. En lo que difiero es en la asistencia de publico, yo creo que era sobre un cuarto.